اخذ ویزای شنگن،رفع ریجکتی، ویزای چندبار ورود اروپا، کانادا به صورت تخصصیاخذ ویزای شنگن،رفع ریجکتی، ویزای چندبار ورود اروپا، کانادا به صورت تخصصی

جاذبه های گردشگری شهر پاریس

جاذبه های گردشگری شهر پاریس

قصر دی وُژ

قصر دی وُژ  در گذشته به نام  قصر سلطنتی شناخته می شده است و یکی از نمونه های اولیه ی طرح میدان های تمام اروپا به حساب می آید. تمام خانه ها با یک طراحی خاص و مشخص ساخته می شده اند : دیوار هایی با آجر های قرمز و سقف های شیب دار ساخته شده از تخته سنگ های آبی رنگ. نه تنها به شکل یک مربع کامل ساخته شده است، بلکه اولین میدانی به حساب می آید که به فرمان یک فرد سلطنتی، شاه هنری چهارم در اوایل قرن هفدهم، ساخته شده است. سوماً، منطقه ی  لومری، شهر را، دهه ها پیش از انقلاب فرانسه، به یکی از نقاط پر طرفدار فشن برای خاندان سلطنتی فرانسه تبدیل کرد .

کونسیرژوری

قلعه کونسیرژری در پاریس، نقش تلخی را در انقلاب فرانسه داشته و کاربری آن در طول تاریخ از یک کاخ سلطنتی به زندان تغییر پیدا کرده است. بازدیدکنندگان می‎توانند علاوه بر بخش‎های داخلی، از قدیمی‎ترین ساعت شهر پاریس که بر روی این بنا قرار گرفته نیز دیدن کنند.

قلعه‌ کونسیرژری در غرب ایل دولاسیته در پاریس واقع شده و رود سن آن را احاطه کرده است. این محل باشکوه را پادشاه فیلیپ چهارم شخصاً در قرن ۱۴ میلادی انتخاب کرد تا بر روی آن کاخی بسازد که قدرت و ثروت او را به خوبی به نمایش بگذارد. این بنا در دوران اوج خود، یعنی قرون وسطی، یکی از بهترین کاخ‌ها در جهان به حساب می‌آمد و در آن زمان به نام کاخ شهر شناخته می‎شد. اما در اواخر قرن چهارده شارل پنجم و پادشاهان کاپتی تصمیم گرفتند تا کاخ لوور و قلعه‌ی ونسن را برای اقامت برگزینند  و کاخ شهر به پارلمان واگذار شد تا کارهای دفاتر اداری پادشاه در آن انجام شود.

درنهایت سرپرستی این مکان را فردی به نام کونسیرژ برعهده گرفت که از نظر قانونی، اختیاراتی در پلیس شهر داشت و درواقع قلعه کونسیرژری ، نامش را از همین فرد می‌گیرد. این قلعه در شمار لیست میراث فرهنگی یونسکو قرار دارد و ارتفاع برج شمال شرقی آن به ۴۷ متر می‌رسد. در سال ۱۳۹۱ میلادی، این کاخ را رسماً به زندان تبدیل کردند و مجرمان عادی و سیاسی را در این مکان نگه می‌داشتند. گفته می‌شود که زندانی‌های ثروتمند، بهترین اقامتگاه‌ها را برای خود می‌خریدند و دیگر زندانی‌های فقیر و بیچاره مجبور بودند شب را در اتاق‌هایی تاریک و آلوده بگذرانند و درنهایت، معمولاً جان خود را با دچار شدن به بیماری‌هایی همچون طاعون از دست می‌دادند.

انقلاب فرانسه، یکی از خشونت آمیزترین دوره‌های تاریخ این کشور به شمار می‎رود و عبارت «عصر وحشت» نیز به همین دوران اشاره دارد. در آن سال‌ها، کونسیرژری به مکانی معروف شده بود که خلافکاران تا قبل از زمان اعدام آن‌ها با گیوتین، در این محل زندانی می‌شدند. همچنین «دادگاه انقلابی» نیز در این ساختمان قرار داشت که محاکمه‌ی مخالفان انقلاب فرانسه را در آن برگزار می‌کرد. گویا حکم اعدام بیش از ۲‌‌‌,۶۰۰ زندانی از جمله ملکه «ماری آنتوانت» در این دادگاه داده شده و عجیبیِ کار دنیا در این است که حتی رئیس این دادگاه، یعنی «ماکسیمیلیان روبسپیر» (Maximilien Robespierre) نیز قبل از اجرای حکم اعدامش در سال ۱۷۹۴، در همین قلعه زندانی شد.

بعد از پایان انقلاب فرانسه، قلعه کونسیرژری فقط برای زندانی کردن افراد مهمی همچون «ناپلئون سوم» استفاده می‌شد. بخش‌های بسیاری از این ساختمان را در قرن ۱۹ بازسازی کردند. برای مثال، سلول ماری آنتوانت به کلیسایی کوچک تبدیل شده که می‎توانید از آن بازدید کنید. بعضی از بخش‌های این کاخ هنوز هم از دوران قرون وسطی پابرجا مانده‌اند که از این میان می‌توان «برج سزار» (Caesar Tower) و «برج نقره» (Silver Tower) را نام برد که ظاهراً خزانه‌ی سلطنتی در این مکان قرار داشته و «برج بُنبِک» (Bonbec Tower) نیز یک اتاق شکنجه را دربرمی‌گرفت. امروزه قلعه کونسیرژری ، حکم بنای تاریخی ملی و جاذبه‌ای گردشگری دارد و هرچند که دسترسی به تمام نقاط آن ممکن نیست، اما گردشگران بسیاری علاقه‌مندند تا این مکان پرماجرا و تاریخی را از نزدیک مشاهده کنند.

پانتئون، Pantheon

این مکان در هنگام بنا درقرن هجدهم قرار بود به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گیرد ولی در حال حاضر مکانی است جهت بزرگداشت یاد شخصیت های موثر در حیات تاریخی جامعه فرانسه. در واقع هنگامی که لوئی پانزدهم به شدت مریض شده بود نذر نمود که اگر از بستر بیماری به سلامت برخاست کلیسایی را به نام سنت ژنویو (Sainte-Geneviève ) بسازد .

در سال ۱۷۵۸ بنای آن را آغاز نمود ودر سال ۱۷۸۹ پایان یافت . اما از بد حادثه در این هنگام انقلاب کبیر فرانسه با ایده های لائیسیته اوج گرفت و این مکان که نذر کلیسا شده بود و به معبد خدایان مشهور گشته و مکان کلیسای سن ژنویو بوده است ، در پی گسترش موج ضد مذهبی و لائیک انقلاب فرانسه ، تبدیل به مقبره بزرگان گردید . مدتی بعد ( سال ۱۸۰۶ ) ناپلئون این مکان را به کلیسا بازگردانید ولی بعدها ( سال ۱۸۸۵ ) مجددا تبدیل به مکانی لائیک جهت دفن بزرگان گردید .

این معبد یکی از باشکوه ترین معابد دنیا و آثار بزرگ معماری جهان به شمار می آید که به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است. اگر شما هم جزء افرادی هستید که قصد سفر به فرانسه را دارید پیشنهاد می‌کنیم که حتماً از پانتئون پاریس دیدن نمایید زیرا پانتئون پاریس جزء محبوب ترین دیدنی های اروپا به شمار می رود که گردشگران و توریست ها می توانند در همه ی روزهای هفته، به جز یکشنبه ها از ساعت هشت و نیم صبح الی ۷ و نیم بعد از ظهر برای بازدید پانتئون پاریس به این محل مراجعه کنند. البته در تعطیلات کریسمس، روز سال نو و اول می که جزء تعطیلات رسمی فرانسه به شمار می رود، پانتئون به طور کلی تعطیل می باشد. نکته ی قابل توجه این است که بازدیدکنندگان می توانند بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای از این بنای زیبا دیدن نمایند.

 

قبرستان ” پر لاشز

نام این قبرستان از مشاور روحانی لوئی چهاردهم که شخصی به نام پر لاشز بود گرفته شده است. وقتی ظرفیت قبرستان مرکز شهر پاریس پر شد ۴ قبرستان در اطراف شهر ساخته شدند، پرلاشز که در سمت شرق پاریس بود در سال ۱۸۰۴ باز شد و اولین کسی که در آن به خاک سپرده شد یک دختر ۵ ساله بود. ناپلئون بناپارت که سه روز قبل از افتتاح این قبرستان امپراتور شده بود گفته بود که هر کسی بدون توجه به مذهب و نژادش می تواند در این قبرستان دفن شود.  زمانی که این قبرستان باز شد فاصله اش از شهر آنقدر زیاد بود که مردم تمایلی برای برگزاری مراسم تشییع جنازه در این محل نداشتند و چون در محل هیچ کلیسایی وجود نداشت خیلی از مسیحی های کاتولیک دوست نداشتند عزیران خود را در این محل دفن کنند. آنقدر استقبال از این قبرستان کم بود که در سال اول فقط ۱۳ قبر در کل قبرستان بود. مسئولان قبرستان تصمیم می گیرند تا برای رونق این محل بقایای دو نویسنده معروف را به این قبرستان منتقل کنند با تکرار این کار در سال های بعد کم کم این قبرستان معروف شد چون خیلی ها دوست داشتند که در بین شخصیت های معروف دفن شوند.

محبوبیت این قبرستان به حدی رسید که تعداد قبرهای آن تا سال  ۱۸۳۰ حدود ۳۳ هزار عدد شده بود به طوری که مسئولان مجبور شدند در طول آن سال ها ۵ بار وسعت قبرستان را زیادتر کنند. در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در این قبرستان دفن شده اند و  تعداد بسیار بیشتری از خاکستر مرده ها هم در محل وجود دارد.

در گوشه و کنار این قبرستان تعداد زیادی مجسمه می بینید که خانواده های ثروتمند برای یادبود مرده های خود آن ها را در قبرستان قرار می دادند، نتیجه کار مناظری تماشایی از هنر هنرمندان را به وجود آورده که در کنار دیدن از قبرهای آدم های معروف از جذابیت های این قبرستان است.

 

با وجود این که بیشتر کسانی که در این قبرستان به خاک سپرده شدند پاریسی هستند اما با دیدن از قبرهای مختلف آن نام شخصیت هایی را می بینید که فرانسوی نیستند. اگر قبل از ورود به این قبرستان نقشه محل را از خیابان کناری تهیه کنید می توانید به راحتی خود را به آرامگاه شخصیت محبوب خود برسانید. اینجا آرامگاه هنرمندان معروفی مثل انوره دو بالزاک، شارل نودیه، سارا برنارد، ماکس ارنست و … است.

 

دیزنی لند

زمانی که اروپائی ها نتوانند به پارک دیزنی لند اصلی در شهر لس آنجلس بروند، در عوض به پارک دیزنی لند پاریس می روند، که پر بازدید ترین شهر بازی در اروپا به حساب می آید. همان طور که از اسم آن مشخص است، دیزنی لند پاریس فرا تر از یک شهر بازی معمولی با وسیله های تفریحی سرگرم کننده می باشد. دیزنی لند پاریس یک محل اقامت با چندین هتل، فروشگاه، زمین گلف می باشد و چندین فعالیت متنوع دیگری را نیز در خود جای داده است. در سال ۱۹۹۲، به دومین پارک دیزنی افتتاح شده در خارج از خاک ایالات متحده تبدیل شد. این پارک از مرکز شهر پاریس، ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. پارک استودیو های والت دیزنی نیز در سال ۲۰۰۲ در کنار این پارک ساخته شد.

 

کاخ گارنیه

معمار نامی، ” چارلز گارنیه، Charles Garnier “، زمانی که در قرن نوزدهم این کاخ را طراحی می کرد از هیچ جزئیاتی در ساخت آن سر باز نکرده است. شاید به همین دلیل است، که ساختمان آن در زمان خود گران قیمت ترین در نوع خود بوده است. ” کاخ گارنیه ” بیش از دو هزار صندلی دارد و خانه ی اپرای ملی پاریس می باشد. این قصر مجلل ستاره ی رمان ها و فیلم های ” شبح اپرا، Phantom Of The Opera ” نیز می باشد. امروزه از آن برای اجرای نمایش های باله استفاده می شود و خانه ی موزه ی کتابخانه ی اپرا نیز به حساب می آید.

 

رودخانه ی سن

رودخانه ی سن تقریباً ۸۰۰ کیلومتر را در فرانسه طی می کند و در آخر به کانال بریتانیا می ریزد. قایق سواری در این رودخانه در زمانی که باد در تمام شهر پاریس می وزد، یکی از رمانتیک ترین کار هایی است که بازدید کنندگان می توانند انجام دهند. سفر آبی در رود سن از زیر بسیاری از پل های پاریس می گذرد و از جاذبه های گردشگری مانند ؛ موزه ی لوور، کلیسای ” نوتردام، Notre Dame ” و برج ایفل می گذرد. این سفر جادویی تقریباً یک ساعت به طول می انجامد و یکی از بهترین روش ها برای تجربه ی شب های شهر پاریس می باشد.

 

برج ایفل

مشهورترین و محبوب ترین نماد شهر زیبای پاریس برج ایفل eiffel tower است. وزن برج ایفل بین ۷۳۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تن می‌باشد و ۱۸۰۳۸ قطعه و ۲.۵ میلیون پیچ و مهره در برج ایفل پاریس به کار گرفته شد. برج ایفل در میدان “شان دو مارس” و در کنار رودخانه سن (Seine) قرار دارد و مرتفع ترین بنای شهر پاریس است. علت ساخت برج ایفل طراحی یک بنای یادبود برای ۱۰۰ سالگی پیروزی انقلاب فرانسه بود که در سال ۱۸۸۶ مطرح شد. از مهمترین چالش های ساخت برج ایفل نصب آسانسور و پیچ و مهره های برج بودند که معماران بنا توانستند به خوبی آنها را حل و فصل کنند. برج ایفل یکی از پربازدیدترین دیدنی های دنیاست و بر اساس آماری که از سال ۲۰۱۵ میلادی وجود دارد در یک سال حدود ۶ میلیون نفر از این برج دیدن کردند. برج ایفل نماد هنر معماران و آهنگرانی است که توانستند چنین سازه جذابی را در قلب شهر پاریس بسازند. برج ایفل ۳۲۴ متر ارتفاع دارد و مرتفع ترین بنای موجود در شهر پاریس به شمار می آید. بد نیست بدانید که پیش از برج ایفل، سازه واشنگتن بلندترین سازه دست ساز در دنیا بود اما برج ایفل توانست رکورد آن را بشکند و به بلندترین بنای دست ساز بشر در جهان تبدیل شود.
در ابتدا برج ایفل بنایی برای به رخ کشیدن معماری بود که منتقدان زیادی هم داشت اما حالا ساختمانی سه طبقه محسوب می شود که در هر سطح آن تفریحات خاصی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. دو طبقه اول و دوم برج ایفل رستوران هستند که طرفداران زیادی هم دارند و در بخشهای بعدی بیشتر درباره آنها برایتان خواهم گفت.

الکساندر گوستاو ایفل متولد سال ۱۹۲۳ میلادی است و یکی از مشهورترین مهندسان و معماران فرانسوی بود که در شهر دیژون از ایالت بورگوین به دنیا آمد. از معروف ترین بناهای ساخته شده توسط گوستاو مجسمه آزادی، برج ایفل، کانال پاناما و ایستگاه مرکزی قطار بوداپست است. به اذعان سایر معماران، الکساندر گوستاو یکی از ماهرترین مهندسان بود و در زمینه کار با فلز تبحر خاصی داشت، به طوری که او را جادوگر فلز می دانند. زمانی که کار ساخت برج ایفل به او داده شد تنها ۲۶ سال داشت و شیوه نوینی را در معماری فرانسه ایجاد کرد. جالب است بدانید این مهندس با وجود شهرت خود تا پایان کار ساخت برج دفتر شخصی نداشت و مدتی بعد از اتمام کار به او اجازه دادند تا دفتر شخصی خود را باز کند!!
بعد از ساخت برج ایفل او بیشتر تمرکز خود را بر ساخت پل های فلزی گذاشت که معروف ترین آنها پل سیکول فرانسه و پل اوپورتو بر روی رودخانه دورو است. مهمترین ویژگی سازه های او استفاده از متریال ارزان، پیچ و مهره، فلز، هوای فشرده و اصول آیرودینامیک است.

برج ایفل بخش های مختلفی دارد و این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کند که از قسمت‌های داخلی آن بازدید کنند. با ما باشید تا بیشتر با این قسمت‌ها آشنا شویم.

۱- حیاط برج ایفل

این حیاط زیبا در واقع کمک بزرگی به مقبولیت برج ایفل کرد. چون حس زیبایی شناختی اطراف برج را بیشتر می کرد و تمرکز گردشگران را از یک سازه آهنی صِرف، به یک جاذبه توریستی رمانتیک تغییر می داد. بد نیست بدانید که شب ها در این محل گروه‌های موسیقی در حال اجرای و نواختن برای گردشگران هستند.

۲- طبقه اول برج ایفل

جذاب ترین بخش برج ایفل همین طبقه اول است! کف سطح طبقه اول کاملا شیشه ایست و می توانید کاملا زیرپای خود را مشاهده کنید. در این طبقه ۷ پروژکتور برای درخشش بیشتر و معرفی برج ایفل قرار دارد. در اینجا نمایشگاه فرهنگی فرانسه، پله های قدیمی برج، رستوران، کافه، کتابخانه و مرکز تفریح کودکان تعبیه شده‌اند. با ورود به برج ایفل بخشهایی مثل فروشگاه های کوچک تنقلات فروشی، ورودی پله و ورودی آسانسور و گیت خرید بلیط پیش رویتان خواهند بود. در ادامه پنلهایی را می بینید که به صورت چند بعدی برج ایفل را نشان می دهند و در کنارشان نیز چگونگی ساخت و ساز برج ایفل شرح داده شده است.
لازم است ذکر کنم که برای ورود به این طبقه باید ۷ یورو پرداخت کنید که اگر قصد استفاده از آسانسور را داشته باشید، این هزینه به ۱۱ یورو افزایش پیدا می کند.

۳-طبقه دوم برج ایفل

این طبقه نقش یک ایوان بزرگ را برای مشاهده تمام شهر پاریس بازی می کند. در طبقه دوم تلسکوپ و رستوران معروف ژولورن قرار دارند. به این طبقه سکوی بازدید برج ایفل نیز گفته می‌شود و بازدید از آن برای افرادی مناسب است که با هدف تماشای مناظر به برج ایفل مراجعه کرده‌اند و به دیدن پاریس از زاویه‌ی بالا علاقه‌مند هستند. اگر از آن دسته کسانی هستید که همیشه رویای تماشای پاریس را از فراز برج ایفل در سر می پروراندید، طبقه دوم برج ایفل همان جایی است که همیشه انتظارش را می کشیدید. اگر با سوغات فرانسه آشنایی داشته باشید، می دانید که شیرینی ماکارون یکی از محبوبترین خوراکی ها و سوغاتی های این کشور است. در طبقه دوم برج ایفل امکان خرید شیرینی ماکارون وجود دارد و اگر تور پاریس را خریداری کردید، توصیه می کنم که در این سفر خرید ماکارون را فراموش نکنید.

 

موزه‌ لوور پاریس

لوور پاریس the Louvre Museum بزرگترین موزه‌ی هنری موجود روی کره‌ی زمین است که آثار هنری و تاریخی متعددی در آن نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار دارد. حدود ۳۸۰۰۰ اثر هنری در این مجموعه به چشم می‌خورد که هریک از آنها گنجینه‌ای گران‌بها هستند.
مساحت موزه‌ی لوور پاریس ۷۲،۷۳۵ مترمربع است به همین خاطر اگر در صدد بازدید از آن هستید، باید بدانید که پیاده‌روی زیادی پیش‌رو خواهید داشت. همچنین لازم است ذکر کنیم که امکان بازدید از تمامی بخش‌های موزه‌ی لوور پاریس در یک روز امکان‌پذیر نیست زیرا تعداد بخش‌ها زیاد است، به همین خاطر توصیه می‌شود که چند روز را برای بازدید از این مجموعه‌ی منحصربه‌فرد در نظر بگیرید و یا این که پیش از بازدید با استفاده از نقشه و  وبسایت این مجموعه در رابطه با بخش‌های مختلف اطلاعات به دست بیاورید و فقط از همان قسمت‌های مورد نظر خود، بازدید نمایید.
نکته‌ی جالبی که در رابطه با موزه‌ی لوور وجود دارد این است که علاوه بر اشیای نفیس موجود در آن، ساختمان بنا نیز باشکوه و ارزشمند است. در حقیقت موزه‌ی لوور در کاخی برپا شده که در قرون ۱۲ و ۱۳ میلادی ساخته شده بود. کاخ جذاب لوور را به دستور پادشاه فلیپ دوم ساختند. فیلیپ دوم پادشاه اسپانیا بود که طی نبردی ارتش فرانسه را شکست داد. در سال ۱۵۴۶ میلادی محل اقامت فرانسوای اول بود و پس از وی نیز مقامات دیگری در این کاخ ساکن شدند که در بخش تاریخچه‌ی موزه‌ی لوور بیشتر در رابطه با این موضوع برایتان خواهیم گفت.
موزه‌ی لوور پاریس در تاریح ۱۰ آگوست سال ۱۷۹۳ میلادی به طور رسمی افتتاح شد و در ابتدا کار خود را با به نمایش گذاشتن ۵۳۷ نقاشی آغاز کرد. اغلب نقاشی‌های موزه در این زمان مربوط به وقایای سلطنتی بودند که از کلیساها جمع‌آوری شدند. پس از افتتاح، موزه‌ی لوور تا مدتی باز بود تا این که در سال ۱۷۹۶ میلادی بسته شد. علت اصلی این موضوع را مناسب نبودن کاخ برای به نمایش گذاشتن آثار بیان کردند. موزه‌ی لوور در سال ۱۸۰۱ بازگشایی شد و به مرور نیز بر شمار اشیای موجود در آن افزودند.
بد نیست بدانید که این موزه یکبار به افتخار ناپلئون تغییر نام یافت و به عنوان موزه‌‌ی ناپلئون شناخته شد اما پس از مرگ ناپلئون، زیردستانش بسیاری از اشیایی که توسط ناپلئون به موزه اهدا شده بود را پس گرفتند. ناگفته نماند که سومین دولت جمهوری فرانسه نیز نقشی اساسی در مورد گسترش موزه‌ی لوور داشت. مقامات این جمهوری با کمک‌های مالی خود سبب شدند تا لوور وسیع‌تر شود.

 

طاق پیروزی

” طاق پیروزی ” یکی از پر طرفدار ترین جاذبه های توریستی پاریس می باشد و در سال ۱۸۰۶ میلادی ساخته شده است تا یادگاری از پیروزی های ناپلئون بناپارت باشد. این طاق غول آسا ۵۰ متر ارتفاع و ۴۵ متر عرض دارد و آثار هنری حک شده بر آن، جنگ هایی که به پیروزی ختم شده و هم چنین نام افراد زیادی را که برای امپراطوری کشته شده اند را به تصویر می کشد. در زیر این طاق، قبر یکی از سرباز های گمنام جنگ جهانی اول نیز قرار دارد.

 

کلیسای نوتردام

کلیسای نوتردام که به کلیسای نوتردام دوپاری نیز شهرت دارد، از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر پاریس و حتی کشور فرانسه به شمار می آید که در جزیره ی ” Île de la Cité” واقع در رودخانه ی سن قرار گرفته است. این بنای خارق العاده ی مذهبی که به عنوان یکی از شاهکارهای معماری سبک گوتیک فرانسه شناخته می شود، از عظمت و شکوهی مثال زدنی بهره می برد و دارای ارتفاعی در حدود ۱۳۰ متر می باشد

ایده ی ساخت کلیسای نوتردام، پس از دستور پاپ الکساندر سوم مبنی بر ساخت کلیسایی جامع در کشور فرانسه شکل گرفت و پروژه ی ساخت آن در سال ۱۱۶۳ آغاز شد. جالب است بدانید که ساخت این کلیسا، ۲ قرن به طول انجامیده است و نهایتا در سال ۱۳۴۵ به پایان رسیده است. این مدت طولانی به خاطر نبود بودجه ی کافی در دوره های زمانی مختلف به وجود آمده است و همین مساله باعث شده است تا بخش های مختلف کلیسا در دراز مدت شکل گیرند. شواهد نشان می دهد که برج های زیبای کلیسا با گچ بری های زیبا و خیره کننده اش در سال ۱۲۰۰ به پایان رسیده اند. پس از آن و در سال های ۱۲۲۰ تا ۱۲۳۰، ایوان مشهور این بنا ساخته شده است و مجسمه هایی به شکل حیوان در آن تعبیه شده اند.

بازوهای این مجموعه در سال ۱۲۵۰ و توسط معماران برجسته ای با نام های ” Jean de Chelles” و ” Pierre de Montreuil” ساخته شدند و دیگر بخش های آن نیز به مرور زمان و در طی سال ها به ساختمان اضافه گشتند. لازم به ذکر است که کلیسای نوتردام در جریان انقلاب فرانسه به عنوان انبار غذا مورد استفاده قرار گرفته است و در آن زمان بسیاری از بخش های آن تخریب شده و سر تمام مجسمه ها قطع گشته اند. لیکن این کلیسا در قرن ۱۹، مورد مرمتی اساسی قرار گرفت و از همان زمان تا به امروز شکل ظاهری و کالبدی خود را حفظ نموده است.

کلیسای نوتردارم دارای ارتفاعی در حدود ۱۳۰ متر می باشد و عرض آن ۴۸ متر است. برج های موجود در این کلیسا به بلندای ۶۹ متر می باشند و افراد برای دستیابی به قله ی این برج ها باید، ۳۸۰ پله را پشت سر بگذارند، اگرچه امروزه استفاده از آسانسور نیز برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. کلیسای نوتردام دارای مناره ای نیز می باشد که ارتفاع آن، ۹۶ متر است و همچنین ارتفاع بلندترین نقطه ی سقف تا زمین در آن، به ۴۳ متر می رسد.

کلیسای نوتردام بر روی ۷۵ ستون احداث شده است و دارای ۱۱۳ پنجره است. وجود ناقوس های متعددی که به مرور زمان در کلیسا نصب شده اند از دیگر ویژگی های این بنای خارق العاده می باشد و بزرگ ترین آن ها که ناقوس امانوئل نام دارد، دارای وزنی در حدود ۱۳ تن است. جالب است بدانید که ناقوس های کلیسای نوتردام، چند بار در سال نواخته می شوند و احساس نوستالژی بسیار ارزشمندی را برای افراد تداعی می نمایند.

بنا و کالبد کلیسای نوتردام با الهام از طبیعت ساخته شده است و نشان از توسعه و پیشرفت معماری رومانسک و مجسمه سازی در این دوره می باشد. شیشه های رنگی ویترای شده و نوع گچ کاری ها و مجسمه های به کار رفته در این بنا نیز، نمود کوچکی از این طبیعت گرایی در این بنا می باشند که تا به امروز ، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته اند.

 

سکره کر

 

سکغی کُغ یا سکره کُر (Sacre Coeur) به معنای قلب مقدس، کلیسایی بی‌نظیر واقع در مونت‌مارتر هیل پاریس است که هم در جای عجیبی ساخته شده و هم معماری خاصی دارد. منطقه‌ای که کلیسا در آن ساخته شده است، حومه‌ی پاریس محسوب می‌شود و در نزدیکی منطقه‌ی قرمز پاریس قرار دارد. این منطقه پر از بارها و کلاب‌های مختلف است و حضور چنین کلیسایی در این منطقه، تناقض عجیبی را پدید آورده است. این منطقه، به زندگی شبانه‌اش معروف است و مولن‌روژ معروف هم در این منطقه واقع شده است.

برای وارد شدن به این منطقه باید از کوچه‌ی باریکی پر از دکه‌های سوغات فروشی عبور کنید. این دکه‌ها بیشتر متعلق به مهاجران مراکشی است. از آنجایی که کلیسای سکره کر بر روی یک تپه ساخته شده است، باید برای رسیدن به آن از چندین پله بالا بروید که البته شیب چندانی ندارند و اذیت نخواهید شد.

یکی از جاذبه‌های به خصوص این کلیسا این است که وقتی در حیاط سکره کر بایستید، می‌توانید شهر پاریس را زیر پایتان تماشا کنید! این کلیسای کاتولیک رومی که در سال ۱۸۷۵ ساخته شده، همانطور که در بالاتر هم گفته شد، قلب مقدس نامیده شده و دلیل این نام‌گذاری هم این است که این کلیسا به قلب مقدس پاپ یوحنا پل دوم تقدیم شده که در سال ۱۹۸۰ پا به این کلیسا گذاشته بوده است. علاوه بر این، در این کلیسا یاد شهیدان انقلاب فرانسه هم گرامی داشته می‌شود.

در داخل کلیسا و بر سقف آن، نقاشی زیبایی کشیده شده است که در آن حضرت عیسی مسیح (ع) را با قلبی درخشان نشان می‌دهد. خوشبختانه علاوه بر نمازگزاران، توریست‌ها هم اجازه‌ی وارد شدن به این کلیسا را دارند اما باید با نهایت ادب و با کمترین سر و صدا به این قلب مقدس قدم بگذارند.

 

 پونت الکساندر سوم

در شهری که عشق و عاشقی حکم فرمانی می کند، چه چیزی رمانتیک تر از ” پونت الکساندر سوم “، که عجیب ترین و مزین ترین پل در پاریس شمرده می شود، می باشد ؟! این تک پل قوسی شکل فلزی، نام خود را از یکی از تزار های روسیه گرفته است و بر روی رود سن کشیده شده است و منطقه های ” شانزه – لیزه “، ” لزنولید ” و ” برج ایفل ” را به هم وصل می کند. از آن جایی که مجسمه سازان فرانسوی بسیاری آثاری از قبیل، اسب های بالدار و حوریان و فرشتگان را بر روی آن ساخته اند، بازدید از این پل همانند رفتن به یک گالری هنری می باشد.

شانزلیه

در قرن ۱۶ خیابان شانزلیزه فقط یک خیابان بود و در آن تعداد کمی مغازه بیشتر نوبد. اما با هدف ساخت بلوار و درختکاری این خیابان رفته رفته چهره جدید به خود گرفته و در سال ۱۷۲۴ تا کاخ Etoile  ادامه یافت.

اوج جذابیت و تغییرهای این خیابان در دوران ناپلئون سوم به وقوع پیوست. در این دوران فواره‌ها، عابرگذرها و همچنین روشنایی شانزلیزه تجهیز شد. کار ساخت بنای طاق نصرت برگرفته از معماری رومی نیز در سال ۱۸۳۶ به پایان رسید و تا به امروز به عنوان نماد این خیابان خودنمایی می‌کند.

 

این خیابان در قرن هجدهم میلادی (سال ۱۷۰۹) نام‌گذاری شده است و امروزه به عنوان زیباترین خیابان جهان شناخته می‌شود؛
شانزلیزه در منطقه هشت شهری واقع است و باغ‌های  Tuileries و موزه لوور در ورودی شرقی و طاق نصرت در ورودی غربی آن قرار دارند؛
در افسانه‌های یونانی، شانزلیزه به معنی مکانی در بهشت گفته می‌شود که روح اساطیر و قهرمانان  پس از مرگ به آنجا می‌روند؛
خیابان دارای ۱۹۰۰ متر درازا و ۷۰ متر پهنا است؛
۷۵۰ متر ابتدایی خیابان باغچه‌های بسیار زیبا و سرسبزی به شکل مربع قرار دارند که در زبان فرانسه به آن‌ها Carrés گفته می‌شود؛

سنت چپل

ساخت ” سنت چپل ” در سال ۱۲۳۹ میلادی شروع شد و امروزه یکی از بزرگ ترین دستاورد های معماری گوتیک به حساب می آید. پادشاه فرانسه لوئی نهم، دستور ساخت آن را داد تا از آن برای ذخیره کردن و کلکسیون کردن آثار هنری مورد علاقه ی شاه، مانند تاج خار های عیسی مسیح ( ع ) که یکی از مهم ترین آثار مقدس جهان مسیحیون قرون وسطی به شمار می رود، استفاده شود. با اینکه در دوران انقلاب فرانسه کمی تخریب شده و بعد ها در قرن نوزدهم دوباره بازسازی شده است، اما هم چنان یکی از بزرگ ترین کلکسیون های دارای شیشه های رنگی سبک قرن سیزدهم در جهان به شمار می رود.