اخذ ویزای شنگن،رفع ریجکتی، ویزای چندبار ورود اروپا، کانادا به صورت تخصصیاخذ ویزای شنگن،رفع ریجکتی، ویزای چندبار ورود اروپا، کانادا به صورت تخصصی

جاذبه های گردشگری آنکارا

جاذبه های گردشگری

۱-   پارک جنگلی و باغ وحش آتاتورک

پارک جنگلی آتاتورک در سال ۱۹۲۵ میلادی به دست مصطفی کمال آتاتورک تاسیس شده است

پارک جنگلی آتاتورک آنکارا ( Ankara Ataturk Forest Park ) همان جایی است که هم می توانید به زیبایی های چشم نواز و خیره کننده طبیعت آنکارا پی ببرید و هم قادر خواهید بود از آب و هوای فوق العاده مطلوب و مناسب این شهر بهره مند شوید ، در واقع باید گفت شرایط آب و هوایی و اقلیمی شهر آنکارا سبب شده تا این شهر بتواند از طبیعت بسیار خاص و منحصر به فرد برخوردار شود که البته از این رو نیز گردشگران می توانند در این شهر شاهد تعداد بی شماری از پارک های جنگلی کوچک و بزرگ باشند که به طور قطع پارک جنگلی آتاتورک که به افتخار اولین رئیس جمهور ترکیه یعنی آتاتورک به این اسم نام گذاری شده است می تواند در ردیف بهترین و زیبا ترین پارک های جنگلی قرار بگیرد و لحظات بسیار پر شور و نشاط و مفرحی را برای گردشگران و افراد علاقه مند به خود رقم بزند و سهم بسیار بزرگی در شادی های آن ها داشته باشد .

مساحت این پارک حد.د ۳۲ هکتاراست و دارای درختان و گیاهان بسیار زیبا همچون راش، توسکا، لیندین، درخت بلوط، آبنوس، نارون وغیره است . تمام این درختها به شکل عجیبی تزئین شده است و چندین برکه بسیار زیبا در وسط آنها ساخته شده است که دورتادور آنها با سنگ های عتیق آرایش شده. یک مسیر زیبا  هم برای پیاده روی ورزشکاران در نظر گرفته اند و زمانی که قصد ورزش داشته باشید می توانید  لذت چندبرابری ببرید. انرژی مضاعفی برای ادامه سفر دریافت کنید.

مسافران آنکارا می توانند در این پارک جنگلی از بخش ها و قسمت های مختلف و گوناگونی چون باغ وحش هیجان انگیز و جالب آتاتورک ، گلخانه های متعدد ، چندین زمین کشاورزی کوچک ، کارخانه های متعدد تولید لبنایت و محصولات مختلف ، مسیر های مشخص شده برای دوچرخه سوار ها و افراد پیاده  و … بهره مند شوند و البته نا گفته نماند که افراد در این پارک جنگلی می توانند علاوه بر بخش های ذکر شده از امکاناتی مانند چندین کافه مدرن و سنتی و همچنین رستوران های پر طرفدار آنکارا نیز برخوردار شوند و ضمنا خوب است بدانید که افراد علاقه مند به محصولا تازه و ارگانیک نیز می توانند از محصولات زمین های زراعی و کشاورزی این پارک خارق العاده و شگفت انگیز نیز بهره مند شوند .

 

زمین زراعی و کشاورزی پارک جنگلی آتاتورک آنکارا

در سال ۱۹۲۵ میلادی اولین رئیس جمهور ترکیه یعنی مصطفی کمال آتاتورک شروع به ساخت یک زمین زراعی و کشاورزی برای خود کرد که البته این زمین با گذشت زمان یعنی در سال ۱۹۳۷ میلادی در اختیار دولت جمهوری ترکیه قرار گرفت تا آن ها نیز با برنامه ریزی های موثر سبب رشد و توسعه آن شوند و این زمین را به یک پارک جنگلی تفریحی وکشاورزی تبدیل کنند و همچنین خوب است که بدانید در اثر همین رشد و توسعه امروزه می توانیم در این پارک شاهد بخش ها و جاذبه های دیدنی متعدد و مختلف باشیم ، یکی از این جاذبه ها که توانسته  نظر هر بیننده ای را به سمت خود جلب کند ساختمانی در پارک می باشد که به طور کامل شبیه خانه ای دوران کودکی مصطفی کمال آتاتورک ساخته شده است و البته نا گفته نماند که توریست ها و گردشگران  می توانند در این قسمت پارک از کباب های مخصوص و خوش طعم رستوارن سنتی و اصیل ترکی نیز بهره ببرند و یک روز عالی و بی دغدغه را سپری کنند

 

باغ وحش پارک جنگلی آتاتورک آنکارا

پارک جنگلی آتاتورک آنکارا علاوه بر زیباهای شگفت انگیزی که دارد دارای حیوانات نایابی است که در آسیا کمتر دیده میشود گونه هایی ازحیواناتی چون میمون ها ، نوعی از گوریل ها ، پرندگان ، خزندگان و خانواده های گربه ها .از دنیای زیر آب یا همان آکواریوم این مجموعه نیزمیتوان نهایت لذت رابرد و همچنین شاید جالب باشد که بدانید در این باغ وحش گربه هایی از نژاد آنگورا بعد از رشد و پرورش کافی در همین باغ وحش به فروش می رسند . .

.

گونه های که در باغ وحش آتاتورک می توانید ببینید شامل موارد زیر می شود:

  • انواع میمون(گوریل، اورانگوتان، شامپانزه، مندریل، بابون، گیبون، گلادا، لانگور خاکستری، جیغ کش، سیاه کاکل دار، میمون پوزه دراز، ایندری، شیفاک دیهیم دار، لانگور سرطلایی، ماکاک ژاپنی و غیره)
  • انواع پرندگان (گنجشگ سربی رودخانه ای، توکای سیاه، بوف کوچک، پیتای رنگارگون، بالکان بزرگ سیاه، صدف خوار ابلق، زنبور خوار اروپایی، مرغ استخوان خوار، طوطی دریایی اطلس)
  • مارهای گوناگون مانند(مار آبی بلچر، مار قهوه ای شرقی، Blue Krait، تایپن، سلطان علف ها، افعی موکتی، ببری)
  • گربه سانان (گربه شنی، بلک فوت، کاراکال، لینکس کانادایی، یوزپلنگ ابری، گربه پالاس، گربه پامپاس، جاگوارندی، گربه یوزپلنگی، گربه ماهیگیر، سروال، گربه خلیج برونئی وغیره)
  • خرس های(خرس خاکستری، خرس قطبی، پاندای غول پیکر، خرس قهوه ای، خرس سیاه آسیایی، خرس سیاه آمریکایی، خرس عینکی، خرس تنبل و غیره)

۲-    کوه اٍلما ؛  شکوهی از استقامت در آنکارا

کوه الما، با ارتفاع ۱۸۵۵ متر در ۲۳ کیلومتری در شرق آنکارا قرار دارد که بیشتر مکانی برای تفریح و گردش در نظر گرفته شده است. دارای چندین پناهگاه که کوهنوردان می تواند برای استراحت به آنجا بروند و چندین ساعت اسکان داشته باشند.

کوه الما مکانی برای تفریح در نظر گرفته شده است که پیست اسکی و تله کابین به عنوان یکی از مفرح ترین تفریحات در شهر آنکارا می باشد. وقتی اولین برف زمستانی در آنکارا می بارد به این معنی است که فصل اسکی و ورزش های زمستانی شروع شده است که می توان در این مرکز تفریحی لذت برد.

 

3-    دریاچه موگان یا گولباشی آنکارا

دریاچه موگان آنکارا (Lake Mogan Ankara) یکی از جاذبه هایی است که در حوالی شهر واقع شده و با زیبائی های خود می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای تفریح گردشگران و تعطیلات آخر هفته مردم بومی باشد به همین دلیل فرصت قایق‌سواری در دریاچه زیبای موگان یا گولباشی (Golbasi) را از دست ندهید.

دریاچه موگان آنکارا یکی از محبوب ترین نقاط آنکارا برای کسانی است که علاقه دارند تعطیلات آخر هفته لذت بخشی در دامان طبیعت داشته باشند . دریاچه موگان به لطف زیبائی های طبیعی خود برای بازدیدکنندگان صحنه ای منحصر به فرد ارائه می دهد و به عنوان یک مکان توریستی پرطرفدار برای پیک نیک ، تفرج و گردش مناسب می باشد . این دریاچه که از جاذبه های گردشگری آنکارا می باشد در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز شهر آنکارا در میان مرزهای منطقه گلباشی واقع شده است . این دریاچه در سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان یک منطقه ویژه زیست محیطی تحت حفاظت قرار گرفت تا از وارد شدن آسیب به آن جلوگیری گردد .

اطلاعاتی در مورد دریاچه گلباشی یا موگان در آنکارا

ارتفاع سطح آب در دریاچه موگان آنکارا با توجه به سطح دریا حدود ۹۷۲ متر است و مساحت سطح دریاچه حدود ۵.۶۱ کیلومتر مربع می باشد . این دریاچه دیدنی دارای ۱۴ کیلومتر طول محیطی با ۱۱ کیلومتر طول و عرض متوسط ۵۰۰ متر می باشد همچنین در فصول پر بارش متوسط عمق دریاچه به ۵ متر نیز می رسد . در طول فصول بارانی ، سطح آب فراتر از یک سطح خاص گشته و آب به نزدیکی دریاچه ایمیر که در فاصله حدودا ۳ کیلومتری شمال شرق این دریاچه واقع شده می رسد . با توجه به گزارشات در سیل ۱۹۱۰ دریاچه موگان و دریاچه ایمیر به طور موقت با هم ادغام شدند .

دریاچه Mogan همواره یکی از نقاط پرطرفدار انکارا برای پیک نیک بوده و در امتداد ساحل آن رستوران های متنوعی ایجاد شده است . گردشگران تور آنکار می توانند در اطراف این دریاچه اردو زده و در مناطق مخصوصی که برای ماهیگیری در نظر گرفته به این تفریح بپردازند . در سال ۲۰۰۱ شهرداری شهری آنکارا در ساحل غربی دریاچه منطقه ای تفریحی با نام پارک موگان آنکارا با بیش از ۶۰۰ هزار متر مربع احداث نموده است . این پارک شامل رستوران ها ، قهوه خانه ، امکانات کمپینگ ، مناطقی برای فعالیت های ورزشی ، پیک نیک و بازی و یک خانه پرندگان می باشد . توجه داشته باشید که طول کل مسیر پیاده روی در منطقه ۱۳۰ کیلومتر است .

دریاچه موگان در زمان های مختلف سال خانه بیش از ۲۰۰ گونه از پرندگان می باشد در ماه های زمستان در این دریاچه پرندگانی به چشم می خورند که از کشورهای شمالی به ترکیه سفر کرده اند و در تابستان نیز گونه هایی مانند اردک غواص و اردک کاکل قرمز در دریاچه دیده می شوند .

 

4-    موزه تمدن آناتولی در آنکارا

موزه آناتولی در شهر آنکارا در مرکز محله‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی آناتولی قرار دارد. این موزه آثار تاریخی و فرهنگی بسیار غنی را در خود جای داده است به طوری که تمام تاریخ و فرهنگ دیده شده در این موزه متعلق به آثار برگرفته از شهر آنکارا است، چرا که تمام آثار موجود در موزه آناتولی از حفاری‌های شهر آنکارا به دست آمده است. عناصر تاریخی موجود در موزه روایت کننده قصه‌های تاریخی و شاهد رویدادها در شهر آنکارا بوده‌اند. موزه تمدن آناتولی در قلعه قدیمی آنکارا و در یک بازار قدیمی سر پوشیده قرار دارد. این بازار سر پوشیده به شش قرن پیش تعلق دارد. خودِ موزه آناتولی، ساختمان‌ها و بناهای قدیمی مانند مسافرخانه‌ی کورشونلو و بازار محمد پاشا را شامل می‌شود و آثار تاریخی از دوران‌ مختلف تاریخ مانند عثمانی‌ها، نوسنگی، آشوریان و سلجوقیان را در ۵۸ قسمت موزه به نمایش گذاشته‌اند. موزه تمدن آناتولی شامل دو طبقه می‌شود که در طبقه اول آثار امپراطوری رومی‌ها و یونانی‌ها دیده می‌شوند. همچنین آثاری از کول تپه گوردین در این مجموعه وجود دارد که در واقع کول تپه همان جایی بود که آشوریان در آن محل داد و ستد می‌کردند. به علاوه وسایل و ابزار فلزی که به دوران اوارتوها مربوط می‌شود در موزه تمدن آناتولی وجود دارد. در سال ۱۹۹۷ موزه تمدن آناتولی جایزه موزه سال را از موزه‌های اروپا دریافت کرد که جز افتخارات موزه تمدن آناتولی به حساب می‌آید. اگر با تور ترکیه به آنکارا سفر کرده‌اید و وقت کافی دارید با آرامش کامل از موزه آناتولی بازدید کنید. برای این کار بهتر است صبح به آنجا بروید ولی اگر تمایل دارید در دیگر فعالیت‌های جاری در اطراف این موزه شرکت کنید بهتر است در ساعات شلوغ و یا روزهایی که مراسم، کنسرت‌ها و جشنواره در آنجا برگزار می‌شود به دیدن موزه آناتولی بروید. آنکارا شهر محبوبی که بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کند گویای رویدادهای بسیاری از تاریخ کشور ترکیه است.

 

5-    آرامگاه آتاتورک

هر کشوری یک قهرمان تاریخی و مستقل دارد، حتی اگر از تاریخ ترکیه هیچ اطلاعی نداشته باشید، باز هم شاید مطالبی راجع به جنگ استقلال ترکیه خوانده باشید و نام بنیانگذار جمهوری سکولار ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک را شنیده باشد. آنیت کبیر یا آرامگاه آتاتورک در قسمت مرکزی آنکارا واقع است و در شب هنگام، نمای درخشانی دارد. مسافرانی که با هواپیما به آنکارا می‌آیند، پس از ترک فرودگاه، آنیت کبیر را می‌بینند. اگر به آنکارا سفری داشته باشید، حتما از دیدن این آرامگاه لذت خواهید برد. اگر مایل هستید چیزهای بیشتری در مورد آتاتورک بدانید، چیزهایی علاوه بر اینکه جنگ استقلال را به راه انداخت و ترکیه امروزی را از بقایای امپراتوری عثمانی بنا ساخت، بهتر است سری به آنیت کبیر  بزنید.

آنیت کبیر سمبل مصطفی کمال آتاتورک و جمهوری ترکیه است و تقریبا در تمام بروشورهایی که به معرفی ترکیه می‌پردازند، آنکارا با سمبل آنیت کبیر شناخته می‌شود. این آرامگاه در مرکز شهر و در بالای یک تپه واقع شده که آنی‌تپه (Anıttepe) نامیده می‌شود و دومین نقطه مرتفع آنکارا پس از آنکارا کالسی (Ankara Kalesi) یا همان قلعه آنکارا محسوب می‌شود. در سال ۱۹۳۸ که آتاتورک از دنیا رفت، او را به طور موقتی در موزه مردم‌ نگاری آنکارا دفن کردند و پس از آن، یک فراخوان بین ‌المللی برای طراحی آرامگاه صورت گرفت با این الزام که طرح‌های ارسالی باید دستاوردها و شخصیت آتاتورک و ملت ترکیه را به تصویر بکشند. پس از ارزیابی ۴۹ طرح، پروژه مشترک معماران ترک پروفسور امین اونات (Emin Onat)، و دکتر ارهان آردا (Orhan Arda) برگزیده شد. این آرامگاه باشکوه که آنیت کبیر  نام دارد، در سال ۱۹۵۳ کامل شد و ترکیبی است از حال و هوای معماری سنتی و مدرن که بدین ترتیب ظرافت و نیز قوت معماری ترکیه را ترسیم می‌کنند. سپس در روز ۱۰ نوامبر ۱۹۵۳ پیکر آتاتورک به آنیت کبیر منتقل شد.

راهی که بازدیدکنندگان از طریق آن به این ساختمان باابهت می‌رسند، به شکل یک پارک است و سرشار است از گل و گیاه. در قسمت غربی پارک هم یک محوطه پارکینگ درنظر گرفته شده است. همزمان که از پله‌ها بالا می‌روید، سه گروه از مجسمه‌ها خودنمایی می‌کنند که تصویرگر اندوه مرگ آتاتورک هستند. این مجسمه‌ها در قسمت جلویی دو برج بلند ده متری قرار گرفته‌اند. در پس مجسمه‌ها نیز، جاده شیر (Lion Road) کشیده شده که در سرتاسر آن ۲۴ مجسمه از شیرهای هیتی (Hittite) به چشم می‌خورند و سمبل آرامش، قدرت و پشتیبانی هستند. این جاده به یک میدان باز با نام میدان پیروزی (Victory Square) منتهی می‌شود که در مناسبت‌های خاص، می‌تواند تا چهل هزار نفر را در خود جای داده و توسط سه گالری با ستون‌های بلند ۲۰ متری احاطه شده است (۸ ستون در جلو و پشت، و ۱۴ ستون در هر کنار). در مرکز پله‌ها هم، یک نوشته دیده می‌شود که سخنان معروف آتاتورک در آن نقش بسته‌اند: «حکومت، بدون هیچ قید و شرطی متعلق به ملت است.»
آرامگاه آتاتورک در سمت چپ میدان واقع است. او در زیر موزاییک‌های سبز و طلایی، در یک اتاق هشت‌ گوشه در داخل تالار بزرگ (تالار افتخار) آرمیده و در گرداگرد قبر او، جام‌ هایی قرار داده شده‌اند که روح هر شهر از ترکیه را در خود دارند. مراسمات رسمی در تالار بزرگ برگزار می‌شوند و در این تالار، یک تابوت ‌دان مرمری سمبلیک وجود دارد. در قسمت خروجی آنیت کبیر  به سمت جانکایا (Cankaya)، دو برج وجود دارند که در دو طرف پلکان سر به آسمان دارند و ۲۳م نیسان (۲۳ Nisan) و میثاق ملی (Misak-ı Milli) نامیده می‌شوند. در پس این برج‌ها، موزه آتاتورک وجود دارد. اشیاء، متعلقات و لباس رسمی آتاتورک، به همراه جوایزی که به وی داده شده، بسیاری از اسناد و عکس‌ها در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند. می‌توانید از این موزه و از طریق یک دروازه کوچک، به برج انقلاب (Inkılap) بروید. داخل این برج، کتابخانه آتاتورک وجود دارد. چندین کتاب هستند که متعلق به آتاتورک می‌باشند که یا به ترکی و یا به زبان‌های خارجی نوشته شده‌اند. این کتب و دست ‌نوشته‌های آتاتورک، یک آرشیو بزرگ محسوب می‌شوند.
هنگامی که تالار افتخار را ترک می‌کنید، در سمت راست خود، جاهای دیگری را هم خواهید دید. آنیت کبیر شب‌ها می‌درخشد و در روزهای خاصی از هفته نیز میزبان نمایش‌های نور و صدا است. آنیت کبیر هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به روی عموم مردم باز است.

۶-    مسجد قوجاتپه یا کوجاتپه آنکارا

مسجد کوجاتپه آنکارا (Kocatepe Mosque Ankara) یکی از این جاذبه های گردش گری است که با معماری چشم نواز خود بینندگان را شگفت زده خواهد نمود . با ما همراه باشید تا با این مسجد باشکوه آشنا گردید .

درباره مسجد قوجاتپه یا کوجاتپه در آنکارا

مسجد کوجاتپه آنکارا با ۳۰ سال قدمت در منطقه قیزیل آی این شهر بنا شده و با گنجایشی بیش از ۲۰ هزار نمازگزار به عنوان بزرگترین مسجد آنکارا شناخته می شود . مسجد کوجاتپه یا قوجاتپه به مانند مساجد معروف استانبول ارزش تاریخی ندارد اما معماری ان فوق العاده بوده و چشم ها را به خود خیره می سازد . این مسجد که از جاذبه های گردشگری ترکیه به شمار می اید با همت بسیار در سال ۱۹۸۷ تکمیل شد و درهای ان به روی نمازگزاران و عبادت کنندگان بازگشایی شد . این مسجد ۴۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و تزئینات داخلی و نمای خارجی جذاب ، آن را به یکی از مساجد شناخته شده در آنکارا و ترکیه تبدیل کرده است .

معماری مسجد باشکوه کوجاتپه در آنکارای ترکیه

مسجد کوجاتپه آنکارا در محله ای به همین نام واقع شده و با ظرفیت ۲۴ هزار نمازگزار یکی از مساجد بزرگ جهان اسلام می باشد . ایده اولیه ساخت مسجد Kocatepe در سال ۱۹۴۰ مطرح شد اما به دلایل مختلف احداث آن به تعویق افتاد تا اینکه در سال ۱۹۸۷ کار ساخت آن به اتمام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت . این مسجد به سبک نئو کلاسیک معماری عثمانی ساخته شده و یک ساختمان التقاطی با الهام از مسجد سلیمیه در ادیرنه و مساجد شاهزاده و سلطان احمد در استانبول می باشد که این مساجد نیز به نوبه خود تحت تاثیر معماری بیزانسی ایاصوفیه بنا شده اند .

مسجد باشکوه کوجاتپه که از جاذبه های گردشگری آنکارا می باشد دارای ۴ مناره ۸۸ متری است که برای بالا رفتن از آن ها می توان از پله و آسانسور استفاده نمود . مسجد قوجاتپه شامل یک گنبد مرکزی است که روی ۴ پا فیلی قرار گرفته‌ و چندین نیم گنبد دور آن را احاطه کرده اند . این مسجد در قسمت پایین دارای کتابخانه ، سالن کنفرانس ، اتوپارک ، اتاق تجارت و قسمت های اداری می باشد و خطاطی های موجود در دکوراسیون داخلی مسجد به استاد حمید آیتاچ و محمود اونجو و خطاطی ها و نوشته های سالن کنفرانس و کتابخانه به استاد امین بارین متعلق است . منبر ، مناره ها ، آویزها ، چینی ها ، درها و مرمرهای مسجد به صورت ویژه تهیه و با ظرافت خاصی ساخته شده اند . در معماری داخلی از شیوه کلاسیک معماری عثمانی استفاده شده و مصالحی مثل چینی ، مرمر ، مادن زرد ، ورق طلا و رنگ های ویژه در آن به کار برده شده است .

۷-    قلعه آنکارا

آنکارا علاوه بر این که توانسته برج ها ، آسمان خراش ها ، ساختمان های اداری و سفارت خانه های متعدد را در اختیار افراد علاقه مند و گردشگران خود قرار دهد توانسته آثار و بناهای تاریخی بی نظیر و بی همتایی را نیز به آن ها ارائه کند که از جمله این بناها تاریخی و باستانی ارزشمند و تماشایی می توان به قلعه آنکارا ( ankara castle ) اشاره کرد و همچنین خوب است بدانید که امروزه این قلعه به دلیل برپایی فستیوال ها و جشنواره های متعدد و جذاب در خود توانسته گردشگران بی شماری را برای بازدید از آثار تاریخی و نشانه های باستانی و همچنین مشاهده این فستیوال ها به سمت خود بکشاند  .

 

قلعه آنکارا یکی از چند آثار به جا مانده از دوران قرون وسطی می باشد

نگاهی کلی به قلعه آنکارا

یکی از  جاذبه های گردشگری آنکارا که به واسطه برخورداری از قدمت تاریخی طولانی و همچنین زیبایی های وصف ناشدنی توانسته به یکی از آثار تاریخی پر طرفدار و محبوب در بین گردشگران و توریست ها تبدیل شود قلعه آنکارا نام دارد و همچنین شاید جالب باشد که بدانید این قلعه به سبب برپایی جشنواره های مختلف آنکارا و همچنین تعلق داشتن به دوران تاریخی قرون وسطی توانسته حتی امروزه نیز مورد توجه بسیاری از افراد علاقه مند به تاریخ و اجرا برنامه های زنده جذاب قرار بگیرد ، در واقع باید گفت با ورود به این قلعه می توانید زمان را پشت سر بگذارید و وارد دوران های چون رون وسطی ، سلجوقیان و عثمانی ها شوید و از تماشایی آثار و معماری به جا مانده از آن ها در این بنا نهایت لذت را ببرید .

 

شهر آنکارا تا قبل از حمله ساسانیان در سال ۶۲۲ میلادی پر از بناهای ساخته شده در دوران قرون وسطی بود اما بعد از این جنگ بیشتر این بناها به طورت کامل تخریب شدند و متاسفانه تنها چند نمونه ای از این بناها مانند کلسی یا همان قلعه آنکارا باقی مانده است و همچنین شاید جالب باشد که بدانید این قلعه سنگی در منطقه ای بسیار سرسبز و زیبا به نام اولوس و بر روی یکی از ارتفاعات آن قرار گرفته که البته این امر سبب شده تا افراد بتوانند علاوه بر تماشای معماری خیره کننده آن از یک منظره بی نهایت زیبا و چشم نواز نیز برخوردار شوند و ضمنا یکی دیگر از نکته های جذاب در این قلعه وجود دو دیواره مستطیلی و دایره ای است که توانسته زیبایی این بنا را دو چندان کند ، در اصل باید گفت افراد و توریست ها می توانند دیوار های مستطیلی شکل را در نمای بیرونی و دیواره های دایره ای شکل را در نمای داخلی بنا مشاهده کنند و البته نا گفته نماند که دیواره بیرونی قلعه در دو جهت از مساحتی متفاوت و متغییر برخوردار شده است که بر این اساس دیوار شمالی که تا سمت جنوب این قلعه را پوشش داده است در حدود ۳۵۰ متر می باشد و دیوار غربی که تا شرق قلعع امتداد یافته از طولی بالغ بر ۱۸۰ متر برخوردار شده است و ضمنا باید بدانید که در بین این دو دیوار ۴۲ برجک و ۵ اتاق  نیز برای نگهبانی نیز وجود دارد و اما نکته جذاب دیگر در این سازه زیبا عدم اطلاعات کافی از افراد سازنده آن می باشد ، در واقع از این که چه دوره و سلسله ای دستور ساخت این قلعه را داده است هیچ گونه اطلاعاتی وجود ندارد و از این رو نیز بیشتر باستان شناسان بر این عقیده هستند که این قلعه در طی چندین دوره و پادشاهی ساخته و یا تکمیل شده است که این امر به خودب خود جذابیت این قلعه را بیشتر و بیشتر می کند و ضمنا گفتنی است که این قلعه منحصر به فرد و بی نظیر توانسته ۴۳۰۰۰ کیلومتر مربع از مساحت کل شهر آنکارا را به خود اختصاص دهد که البته این امر نیز خود اصلی ترین عامل برپایی فستیوال ها و کنسرت های موسیقی در این قلعه می باشد .

تاریخچه قلعه آنکارا

سکونت اقوامی به نام هیتی ها در نزدیکی شهر آنکارا و به طور کلی کشور ترکیه سبب شده تا ما بتوانیم در این شهر آثار تاریخی و باستانی بسیار ارزشمند و گران بهایی را مشاهده کنیم ، آثاری که به طور قطع در هیچ گوشه ای دیگری از کشور ترکیه قابل مشاهده نیست و تنها در این شهر و تپه ها و کوه های زیبا آن قابل رویت می باشد که البته یکی از این آثار زیبا که بر روی این تپه ها قرار گرفته است قلعه آنکارا نام دارد ، همان طور که گفته شد کلسی یا قلعه سنگی آنکارا در منطقه ای بسیار چشم نواز و جذاب به نام اولوس و در یک روستا به نام بنت ساخته شده است و همچنین خوب است بدانید که اغلب افرادی که وارد این منطقه می شوند غرق در خانه ها و بناهای قدیمی رنگارنگ این روستا می شوند و البته نا گفته نماند که اکثر این خانه ها  در زمان سلطه سلجوقیان و یا عثمانی ها ساخته شده اند و توانسته اند به قلعه زیبایی و جذابیت دو چندانی ببخشند ، همان طور که گفته شد سال ساخت و فرد سازنده این بنا هنوز هم مشخص نیست اما جالب است بدانید که در دوران سلطه رومیان بر آنکارا بسیاری از بناها و دیواره های موجود در این شهر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند که این قلعه نیز از جمله همان بناها و دیواره ها بوده است و همچنین نا گفته نماند که این تنها بازسازی و مرمت این بنا در دوران رومیان نبوده که البته این بازسازی های مکرر و مداوم رومیان سبب شده تا ما در این قلعه باقی مانده از دوره بیزانس بیشتر معماری رومیان را مشاهده کنیم .

 

جالب است بدانید بعد از این که سلجوقیان توانستند آنکارا را فتح کنند پادشاه وقت یعنی علاءالدین کیکاووس دستور داد تا قسمت های به بنای اصلی قلعه اضافه کنند که البته خوب است بدانید این آخرین تغییر در این قلعه نبوده و در دوران حکومت ترکان عثمانی نیز قاعه دوباره مورد بازسازی قرار گرفته است و همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید این قلعه تا قبل از تصرف سلجوقیان تنها از یک قسمت تشکیل شده بود و آن هم همان بخش بیرونی بوده است اما در دوره سلطنت سلجوقیان بر این شهر قلعه از دو بخش درونی و بیرونی تشکیل شد که در قسمت درونی آن وسایل جنگی و سلاح ها نگهداری می شد و در قسمت بیرونی اقامت گاه سربازان ساخته شده بود و ضمنا نا گفته نماند که مقصود از قسمت بیرونی قلعه زمین ها و خانه های مجاور قلعه می باشد .

معماری قلعه آنکارا

قلعه آنکارا مانند هر قلعه نظامی دیگر از برج ها و اتاق های نگهبانی متعدد و مختلفی ساخته شده است و این که در این قلعه ۲۰ برجک با فاصله از هم قرار دارد که معماری و نحو ساخت هر کدام از آن ها با دیگری بسیار متفاوت می باشد که البته این امر به دلیل بازسازی ها و مرمت های مختلفی است که در دوره های رومیان ، سلجوقیان و عثمانی ها انجام شده و همچنین یکی از نکات جذاب در این قلعه سازه سنگی دایره شکلی است که در مرکز اصلی ساختمان قلعه قرار دارد و همچنین باید بدانید که تمامی اتاق ها و بخش های موجود در قلعه در دور تا دور این دایره سنگی ساخته شده اند و ضمنا این ویژگی قلعه سبب شده تا کنسرت ها و جشنواره ها به راحتی بتوانند در این محل برپا شوند و البته یکی از نکات جالب توجه در این قلعه مواد و مصالح استفاده شده در ساخت بنا می باشد چرا که در ابتدای ساخت قلعه تنها از سنگ های بسیار بزرگ استفاده می شده است اما با گذشت زمان از آجر نیز در ساخت آن به کار گرفته شده است که ما اکنون نیز می توانیم نشانه های از صحت این امر در قلعه آنکارا باشیم .

 

یکی از نکات جالب و جذاب در ساختمان های این قلعه نوع و میزان ضخامت دیواره های قلعه می باشد که به طور مثال اتاق های موجود در بخش پایینی قلعه برای در امان بودن از سرما و گرما بیش از حد ضخیم تر و اتاق های بالایی نازک تر ساخته شده اند و همچنین شاید جالب باشد که بدانید نوع و تعداد پنجره های این اتاق ها نیز مانند ضخامت آن ها بسیار متفاوت ساخته شده است که بر این اساس پنجره های اتاق های بالایی بزرگ تر و پنجره اتاق های پایینی کوچک تر ساخته شده اند و البته نا گفته نماند که در بعضی از این اتاق ها و برجک ها به هیچ عنوان پنجره ای برای انعکاس نور مشاهده نمی شود و این اتاق ها در تاریکی محض قرار دارند .

 

همان طور که گفته شد دوره ها و امپراطوری های بسیاری در ساخت و شکل گیری این بنای تاریخی منحصر به فرد و بی نظیر تاثیر گذار بوده اند که از جمله این دورها و امپراط.ری ها می توان به امپراطوری با شکوه روم ، سلجوقی و عثمانی اشاره کرد و البته بر این اساس نیز تاثیر این دوره ها بر معماری بنا نیز چندان دور از ذهن نیست ، بنای اصلی و دیواره های قلعه کاملا معماری رومی را منعکس می کند اما مصالحی مانند آجر و کتیبه های موجود در قلعه تاثیر دوره سلجوقی را بازگو می کند اما متاسفانه با این که این قلعه مدت زمان بیشتری در اختیار و تصرف ترک های عثمانی بوده است اما معماری چندانی از آن ها به جا نمانده و تنها ما می توانیم از نشانه های معماری این دوره در قلعه آنکارا شاهد وجود اشکال هندسی باشیم .

 

8-    برج آتاکوله آنکارا

وقتی به آنکارا سفر می کنید، اولین چیزی که در شهر توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، برج بزرگی است که در مرکز شهر قرار دارد و با نام برج آتاکوله شناخته می شود.

وقتی از دور به برج آتاکوله نگاه می کنید، به احتمال زیاد اولین تصویری که دز ذهنتان می آید برج میلاد تهران است. برج آتاکوله آنکارا شباهت زیادی به برج میلاد دارد و بنای آن ارتفاعی ۱۲۵ متری دارد که در نوع خود بلندترین برجی است که در آنکارا وجود دارد. این برج را می توانیم مهمترین جاذبه دیدنی آنکارا معرفی کنیم.

برج آتاکوله در مرکز شهر و نزدیکی محله چانکایا قرار دارد و در اصل یک برج مخابراتی است، به همین دلیل در طراحی و معماری آن شاهد طراحی خاصی هستیم. بهترین منظره از شهر آنکارا می توانید در بالای برج مشاهده کنید و معمولا در روزهای عادی هفته و سال امکان بازدید از بالاترین بخش برج برای گردشگران وجود دارد.

مختصری بر تاریخ ساخت برج آتاکوله

برج آتاکوله عمری کمتر از ۳۰ سال دارد و برج جوانی است. آتاکوله در سال ۱۹۸۹، ۱۳ اکتبر، به دستور رئیس جمهور وقت یعنی تورگوت اوزال بنا شد. در سال های گذشته نیز به منظور استحکام بنا مجددا مورد بازسازی قرار گرفته است. اگر در بحث نام شناسی این برج هم بخواهیم توضیحی بدهیم، آتا در زبان ترکی استانبولی به معنی پدر و بزرگ است.

علاوه بر این واژه آتا برای بیان احترام نیز استفاده می شود. برای مثال آتاتورک به معنی پدر تمام ترک هاست که برای مشهور ترین شخصیت سیاسی خود به کار می برند. در آتاکوله، واژه “کوله” نیز به معنی برج است و با این حساب آتاکوله به معنی برج بزرگ یا برج پدر است.

بخش ها مختلف برج آتاکوله

برج آتاکوله همچون دیگر برج هایی که در شهرهای معروف وجود دارد دارای بخش های مختلفی است، در بالاترین بخش آن رستوران و آنتن های مخابراتی قرار داده شده است و دیگر بخش ها آن عبارتند از:

رستوران گردان سویلا sevilla: در بخش های بالایی برج رستوران معروفی وجود دارد که به نام سویلا شناخته می شود و از مشهورترین رستوران های آنکارا هم هست، اما همانطور که انتظار دارید قیمت هایش کمی گران اند. این رستوران چرخان بوده و در عرض هر یک ساعت، ۳۶۰ درجه کامل چرخش می کند. تمام غذاهای بین المللی را در این رستوران می توانید پیدا کنید و لحظات خاطره انگیزی را برای خود رقم بزنید.

رستوران دومه Dome: در بالاترین قسمت برج و دقیقا بالای رستوران سویلا رستوران دیگری قرار دارد که به نام دومه dome شناخته می شود. رستوران دومه چرخان نیست آما دقیقا در بخش زیرین گنبد قرار گرفته است. نمایی که از این قسمت به شهر آنکارا خواهید داشت نیز بسیار دیدنی است، خصوصا شب های آنکارا از این رستوران.

کافه UFO: در بخش پایین رستوران سویلا یک کافه معروف نیز وجود دارد که به نام کافه UFO شناخته می شود. کافه یوفو هم گردان نیست اما لذت خوردن یک قهوه ناب در ارتفاعی ۱۲۵ متری را برای شما فراهم می کند.

در بخش ها پایینی برج مراکز خرید بزرگ و کوچک متنوعی وجود دارد و تعداد دیگری رستوران و کافه نیز در آن ساخته شده است. هرچه به طبقات بالاتر نزدیک می شوید قیمت ها نیز به نسبت افزایش پیدا می کنند و برعکس. پایینی ترین مرکز خریدی که در آتاکوله وجود دارد، مرکز خرید آتریوم است و در آ« می توانید انواع برند های جهانی و ترکی را پیدا کنید.

در سفر به آتاکوله می توانید با یک تیر دو نشان بزنید، در پشت برج یک پارک بزرگ و معروف نیز وجود دارد که از بزرگترین پارک های آنکاراست.

دسترسی به برج آتاکوله

مشهورترین برج آنکارا در محله معروفی هم قرار دارد. این برج در محله چانکایا است که از بخش های بسیار مدرن و شیک آنکارا به حساب می آید و جاذبه های دیدنی بسیاری در اطراف آن وجود دارد. همانطور که قبل تر هم گفتیم، پارک بزرگی هم پشت برج آتاکوله قرار دارد. پس می توانید ابتدا به دیدن پارک رفته و سپس برای بازدید از برج آتاکوله اقدام کنید.

آتاکوله در مرکز شهر و بخش های جنوبی آن قرار دارد، خوشبختانه راه های دسترسی بسیار زیادی هم دارد. با استفاده از تمام وسائل نقلیه می توانید خود را به آتاکوله برسانید. بهترین راه برای رسیدن به برج اما استفاده از مترو و یا اتوبوس های شهری است.

امکانات تفریحی برج آتاکوله

علاوه بر رستوران و کافی شاپ های معروف و مراکز خریدی که در آتاکوله وجود دارد، امکانات تفریحی نیز برای سرگرمی گردشگران قرار داده شده است. از جمله امکانات موجود در برج آتاکوله می توانیم به پرش با چتر، بانجی جامپینگ و پارک گیاه شناسی آنکارا هستند.

ر بالای برج همچنین دوربین های دوچشمی نیز قرار داده شده است که با آن می توانید نمای شهر را با دید وسیع تر و دقیق تری بررسی کنید. البته برای استفاده از چنین امکاناتی باید به صرف هزینه بپردازید، اما خوشبختانه خیلی گران نیستند. باید به این نکته هم اشاره کنیم که برای رفتن به بالای برج نیاز به پرداخت ورودی دارید.